PENTING,!! DiShare Ya Agar Yang Lain Tahu ! Suami Istri Dianggap Berzina Sepanjang Perkawinannya Jika...!!!



Sebenarnya, persoalan ini berat. Perhatikan soalan 1 – 9.

Ada pendapat tentang menikahi wanita hamil di luar nikah, ada pendapat yang membolehkan, ada yang mengharamkannya. Mengenai yang membolehkan terus dengan aturan-aturan yang harus dipahami.

Ini pendapat yang mengharamkan nikah waktu wanita sedang hamil :

Perkahwinan seumpama ini, Hari ini memanglah tersangat biasa kerana keluarga biasanya pilih jalan untuk menutup malu. Apabila bisa tahu anak “pregnant luar nikah”, cepat cepat dikahwinkan.

Berdasar pada fakta itu, nikah itu TIDAK SAH, jadi pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila… Masalah ini sudah diajukan pada seorang Imam, dimana banyak masalah lain muncul dari masalah pokok itu. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting :

Pasangan suami isteri dianggap berzina selama perkahwinan mereka jika…

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Gadis itu tak bisa berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Tidak. Mereka tak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tak bisa mengahwini seorang wanita hamil, meskipun lelaki itu adalah bapak pada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4 : Seumpamanya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Mereka harus berpisah. Wanita itu mestilah menunggu hingga melahirkan, atau hingga sah dia tak mengandung, barulah mereka bisa bernikah sekali lagi, secara sah.

Soalan 5 : Bagaimanakah seumpamanya keadaan itu tak diperbetulkan?
Jadi mereka akan hidup didalam zina kerana pernikahan itu tak sah.

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?
Kebanyakan pendapat menyampaikan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa dari pada ayahnya.

Soalan 7 : Seumpamanya hukum menyampaikan lelaki itu bukanlah bapak pada anak itu, adakah itu berarti dia bukan mahram pada anak perempuannya sendiri?
Ya. Dia tak boleh menjadi mahram.

Soalan 8 : Seumpamanya seorang lelaki Muslim Serta seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) mau bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Mereka harus tinggal berasingan segera Serta menanti hingga wanita itu haid satu kali sebelum mereka bisa bernikah.

Soalan 9 : Seumpamanya saya kenal/tahu seorang didalam situasi ini, apakah saya butuh memberitahu kepadanya, atau lebih baik melindungi tepi kain sendiri?

Anda harus memberi tahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda juga sebagai saudaranya. Mereka mesti di beri kesempatan untuk memperbetulkan situasi mereka, bila tak seluruhnya keturunan yang lahir dari pernikahan tak sah itu yaitu anak-anak yg tidak sah skala.

Kesimpulannya : Ibu bapa, saudaramara, orang-orang mpung, tok2 imam, tok2 kadi Serta saksi-saksi yang tahu akan keadaan itu namun mendiamkan, membiarkan atau membenarkan perkahwinan itu diteruskan jadi mereka juga tak lepas dari pada memikul azab serta seksaan samada di dunia maupun diakhirat…

Tolong jangan abaikan text ini. Ini merupakan satu perkara yang serius. Jadi, fahami serta dalami betul-betul dab tolong di bagikan agar banyak yang tahu! serta bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya butuh.

Mafhumnya : Katakanlah : ‘Sesungguhnya sembahyangku Serta ibadatku, hidupku Serta matiku, hanya untuk Allah Tuhan yang pelihara Serta mentadbirkan sekalian alam…
SHARE

Milan Tomic

Hi. I’m Designer of Blog Magic. I’m CEO/Founder of ThemeXpose. I’m Creative Art Director, Web Designer, UI/UX Designer, Interaction Designer, Industrial Designer, Web Developer, Business Enthusiast, StartUp Enthusiast, Speaker, Writer and Photographer. Inspired to make things looks better.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment